فضیلت سوره الانفال

فضیلت سوره الانفال


 

آثار و برکات سوره:

1) غالب شدن بر خصم

نقل از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله: هر کس سوره انفال را بنویسد و آن را با خود همراه داشته باشد، در برابر هر حاکم زورمندی قرار گیرد، می تواند حق خود را بستاند و حاجتش برآورده می شود و هیچ کس بر او تعدّی و تجاوز نمی کند و با هر کسی منازعه کند بر او غالب می شود، این نوشته مایه حفظ و امان او می شود. 5

2) ادای قرض

هر کس آیه 66 سوره انفال را به مدت یک هفته در عقب هر نماز واجبی بخواند، به طوری که ابتدای آن نمازی که این آیات بعد از آن خوانده می شود اگر روز جمعه باشد، خداوند بار وام را از گردن او برمی دارد. 6

سوره انفال از سوره های مدنی است و دارای 75 آیه است

تفسیر نمونه ج : 7 - ص : 77

-------------------------

سوره انفال دور نما و فشرده مباحث این سوره

در هفتاد و پنج آیه ای كه در سوره انفال وجود دارد مباحث بسیار مهمی مطرح شده است : نخست اشاره به بخش مهمی از مسائل مالی اسلام از جمله انفال و غنائم كه پشتوانه مهمی برای بیت المال محسوب می گردد ، شده است .

سپس مباحث دیگری مانند : صفات و امتیازات مؤمنان واقعی ، و داستان جنگ بدر ، یعنی نخستین برخورد مسلحانه مسلمانان با دشمنان ، و حوادث عجیب و عبرت انگیزی كه در این جنگ واقع شد .

قسمت قابل ملاحظه ای از احكام جهاد و وظائف مسلمانان در برابر حملات پی گیر دشمن .

جریان پیامبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) و داستان آن شب تاریخی هجرت ( لیلة المبیت ) .

وضع مشركان و خرافات آنها قبل از اسلام .

چگونگی ضعف و ناتوانی مسلمانان در آغاز كار و سپس تقویت آنها در پرتو اسلام .

حكم خمس و چگونگی تقسیم آن .

لزوم آمادگی رزمی و سیاسی و اجتماعی برای جهاد در هر زمان و مكان .

برتری نیروهای معنوی مسلمانان بر دشمن علی رغم كمبود ظاهری نفرات آنها .

حكم اسیران جنگی و طرز رفتار با آنها .

ثواب قرائت سوره انفال و توبه حديث : 1 و بهذاالاسناد عن الحسن عن ابيه عن ابى بصير عن ابى عبدالله عليه السلام قال من قرا سوره الانفال و سوره براء ه فى كل شهر لم يدخله نفاق ابدا و كان من شيعه اميرالمؤ منين عليه السلام

ترجمه :

1.     امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در هر ماه سوره انفاق و توبه را بخواند، هيچ گاه گرفتار هيچ نوع نفاقى نخواهد شد و از شيعيان اميرالمومنين عليه السلام خواهد بود

. انفال؛ و نام دیگرش «فاضحه»(1) هشتمین سوره قرآن است که مدنی و 75 آیه دارد.

در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: هر کس سوره های «انفال» و «توبه» را قرائت نماید من شفاعت کننده و گواهی دهنده برای او، در روز قیامت خواهم بود، مبنی بر اینکه او از نفاق به دور است و به تعداد همه مردان و زنان منافق در دنیا، به او ده حسنه داده می شود و ده گناه از او پاک می شود و ده درجه بالا برده می شود و عرش و حاملان آن در ایام زندگی او در دنیا بر او درود می فرستند.(2)

امام جعفر صادق علیه السلام: هرکس سوره های «انفال» و «توبه» را قرائت کند هرگز نفاق وارد قلب او نمی شود و در زمره شیعیان از امر حسابرسی فراغت یابند.(3)

ابی بن کعب از نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل کرده است:

که هر کس سوره انفال و توبه را بخواند روز قیامت من شفیع و گواه او خواهم بود او از نفاق بری است و به عددد هر منافقی در دنیا، ده حسنه به او داده می شود و ده گناه از او برداشته می شود و ده درجه بر درجاتش افزوده می شود و عرش و حاملان آن در ایام زندگی برایش طلب رحمت می کنند و روز قیامت از خوانهای بهشت می خورد تا مردم از حساب تمام شوند.(4)

آثار و برکات سوره

1) غالب شدن بر خصم

نقل از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله: هر کس سوره انفال را بنویسد و آن را با خود همراه داشته باشد، در برابر هر حاکم زورمندی قرار گیرد، می تواند حق خود را بستاند و حاجتش برآورده می شود و هیچ کس بر او تعدّی و تجاوز نمی کند و با هر کسی منازعه کند بر او غالب می شود، این نوشته مایه حفظ و امان او می شود.(5)

2) ادای قرض

هر کس آیه 66 سوره انفال را به مدت یک هفته در عقب هر نماز واجبی بخواند، به طوری که ابتدای آن نمازی که این آیات بعد از آن خوانده می شود اگر روز جمعه باشد، خداوند بار وام را از گردن او برمی دارد.(6)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:

(1) درمان با قرآن، ص41

(2)جمع البیان، ج5، ص6

(3)تفسیرالعیاشی، ج2، ص46

(4) درمان با قرآن،ص 43

(5) تفسیرالبرهان، ج2، ص639

(6)خواص الآیات،ص69

منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی،محسن آشتیانی، سید محسن موسوی؛» و «درمان با قرآن، محمدرضا کریمی

خبار وارده در فضیلت این سوره مبارکه از ابن بابویه[۱] به سند خود از ابى بصیر[۲] از حضرت صادق علیه‏السلام فرمود: هر کس این سوره را و سوره برائت را در هر ماهى تلاوت کند هرگز نفاق بر او داخل نمى‏شود و از شیعیان امیرالمؤنین علیه‏السلاممى‏گردد[۳]. و از شیخ طوسى رحمه‏الله[۴] به سند خود از حلبى[۵] از آن حضرت فرمود:

«سوره الأنفال فیها جدع الأنف»[۶].

«جدع» به معنى قطع است. و مراد ممکن است قطع دماغ معاندین باشد چون مشتمل است بر خصوصیاتى که در این سوره بر اهل بیت معین فرموده یا احکام مشکله است که بر عامّه سخت است تحمّل آن.

و از عیاشى[۷] از پیغمبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله روایت شده فرمود هر که قرائت کند سوره انفال را، فرداى قیامت و شیعیان او از موائد بهشتى مى‏خورند تا خلایق از حساب فارغ شوند[۸].

و از کتاب خواص القرآن از پیغمبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله روایت شده که هر که این سوره را تلاوت کند من روز قیامت او را شفاعت مى‏کنم و شهادت مى‏دهم که او برى است از نفاق و به عدد هر منافقى حسنه براى او نوشته مى‏شود[۹]. و کسى که بنویسد و پیش خود گذارد در هر محکمه نزد حاکم برود حق خود را مى‏گیرد و حاجتش برآورده مى‏شود و هر که با او دورى کند و منازعه کند او ظفر پیدا مى‏کند و مسرور مى‏شود و این سوره قلعه محکمى مى‏شود براى او[۱۰]. الى غیر ذلک از اخبار.

-------------------------------------------------------

[۱] .  مختصرى از زندگى نامه وى در همین تفسیر ، ج۱ ، ص۸۵ گذشت .

[۲] .  مختصرى از زندگى نامه وى در همین تفسیر ، ج۱ ، ص۲۶۸ گذشت .

[۳] .  تفسیر عیاشى  ۲ ، ص۵۱ ، ح۱ و تفسیر البرهان : ج۳ ، ص۲۶۴ ، ح۳ .

[۴] .  ر . ک : همین تفسیر : ج۱ ، ص۸۸ .

[۵] .  ابو جعفر محمد بن على بن ابى شعبه حلبى کوفى    ـ ۱۴۸ه  او فقیه و مفسر بود . حلبى و برادرانش با حلب تجارت مى‏کردند از این رو آنان را « حلبى » خواندند . خاندان ابى شعبه حلبى از بهترین شاخه‏هاى شیعه و استوارترین خانه‏هایى هستند که به ریسمان محکم اهل بیت چنگ زده‏اند . ابو جعفر از برادرش عبیداللّه‏ بن على حلبى و زراره روایت نقل مى‏کند و ابان از عثمان احمر ، منصور بن حازم بجلى ، اسحاق بن عمار ، منصور بن یونس ، عبدالرحمان بن حجّاج بجلى ، ایوب بن حر ، عبداللّه‏ بن مُسکان و دیگران از او روایت نقل مى‏کنند . او از بزرگان شیعه و فقیه و ثقه بود که در سلسله سند بسیارى از روایات منقول از اهل بیت  علیهم‏السلام که به ۱۲۱ مورد مى‏رسد ، نام قرار داد . او کتابهایى دارد از جمله : کتاب التفسیر ، کتاب مبوّب فى الحلال الحرام . گفته شده محمد حلبى در زمان زندگانى امام صادق  علیه‏السلام درگذشته است . موسوعه طبقات الفقهاء : ج۲ ، ص۵۱۳ و معجم رجال الحدیث : ج۱۷ ، ص۳۲۵ ، شماره ۱۱۲۹۲ .

[۶] .  سوره انفال قطع بینى مخالفین است. تهذیب الأحکام: ج۴، ص۱۳۳، ح۳۷۱؛ کافى: ج۱، ص۵۴۴، ح۶؛ تفسیر عیاشى: ج۲، ص۵۱، ح۳ . دو منبع آخر به این صورت آورده‏اند : « سوره الأنفال جدع الأنف » .

[۷] .  مختصرى از زندگى نامه وى در همین تفسیر ، ج۱ ، ص۳۸۹ گذشت .

[۸] .  تفسیر عیاشى: ج۲، ص۵۱، ح۱؛ مجمع البیان: ج۴، ص۷۹۴، و تفسیر الصافى: ج۲، ص۳۹۲.

[۹] .  مجمع البیان: ج۴


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 26 خرداد 1391برچسب:, | 17:17 | نویسنده : رحمت |